اگر کسب و کار خود را به تازگی آغاز کره‌اید و نیز به اهمیت تبلیغات گوگل ادوردز واقف باشید، احتمالا از همین ابتدا به فکر ایجاد کمپین تبلیغاتی در AdWords هستید.


برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید . . .

تبلیغات اینترنتی موضوعی تخصصی است و شما به عنوان مدیر یا کارشناس بازاریابی یک استارت آپ بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بروز نگه دارید. اگر خودتان بخواهید تبلیغات گوگل را سامان‌دهی کنید، این می‌تواند برای شما چالشی بزرگ باشد. در این پست از وبلاگ جی ادز نکاتی را برای قرارگیری شما در مسیر درست پیشنهاد می‌کنیم.

اگر در توسعه دهنده ها فعالیت می کنید یا جزو کسانی که استارتاپ خود را از خانه مدیریت می‌کنید، محیط نه چندان دوست داشتنی Google AdWords احساس خوبی به شما القا نخواهد کرد. از کجا آغاز می‌کنید؟ آیا کسی را برای مدیریت کمپین‌ ها استخدام می‌کنید، یا در ابتدا از طریق کارآموز خود کار را پیش خواهید برد؟

اهمیتی ندارد که چکار می‌کنید، ممکن است اینکار شما احساس یک انتخاب اشتباه را القا کند و تبلیغ کسب و کارتان برای نخستین بار، می‌تواند همراه با استرس باشد.

به هر حال شما در حال خیز برداشتن هستید و بایستی خود را به خاطر شروع استفاده از تبلیغات گوگل تشویق نمایید و سعی کنید از راهنمایی ‌های وبلاگ جی ادز برای رشد خود و کسب و کارتان استفاده کنید.

تبلیغات گوگل ادوردز

چه کسی باید مدیریت تبلیغات گوگل ادوردز را در اختیار داشته باشد؟

ایجاد کمپین در گوگل ادوردز تقریبا ساده است، اما هنوز ریزه کاری های بسیاری وجود دارد که ممکن است درباره آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

زمانی که برای نخستین بار از گوگل ادوردز استفاده کردم، در یک کسب و کار کوچک استخدام شده بودم که بودجه برای تیم بازاریابی تمام وقت را در اختیار نداشت، و من به عنوان نماینده خدمات مشتریان در حال مصاحبه بودم که می‌توانستم AdWords و analytics را نیز پیگیری کنم. به من اجازه داده بودند که کار را در حین کار، یاد بگیرم و راه و چاه کار را بیاموزم.

من کاملا مطمئن هستم زمانی که کار خود را در AdWords آغاز کردم، افتضاح بودم. اما در طول چند ماه، درک بهتری از تاکتیک ‌ها برای انجام برخی وظایف (مدیریت مزایده، تست A/B و پژوهش کلمات کلیدی) پیدا کرده بودم. من توانسته بودم که روی برخی از مسائل پایه‌ای تمرکز و در آن ها پیشرفت کنم.

به احتمال زیاد شما شخصی را در اختیار دارید که با شما کار می‌کند و بطور کامل این وظیفه را بر عهده دارد؛ نیاز نیست که او/آنها دارای مدرک MBA یا یک خبره تبلیغات باشند. رشته من جامعه‌شناسی است و به نظر من، رشته ‌های مشابه مانند روان‌شناسی که درک درستی از رفتار انسانی خواهند داشت، در مقوله بازاریابی موفق خواهند بود.

چه کس دیگری برای مدیریت تبلیغات ادوردز مناسب خواهد بود؟ مدیران PPC (تبلیغات کلیکی) بایستی خلاق و تحلیلی باشند؛ تاکتیک ‌ها را بیاموزند، در آن‌ ها خبره شوند، به سمت استراتژی حرکت کنند و تصمیات کسب و کار را اتخاذ نمایند. به دنبال کسی باشید که ذاتا علاقه به بازاریابی داشته باشد و با انجام دو نقش در کارش که اضافه شدن AdWords به وظایف فعلی ‌اش می ‌باشد، راحت باشد. این شخص به احتمال زیاد با مشتری روبرو می ‌شود –در خدمات مشتریان یا فروش– و دارای ریاضی قوی و مهارت‌ های خلاقانه نوشتاری است.

برای شروع تبلیغات گوگل ادوردز چه کاری باید کرد؟

شرکت‌های SaaS و دیگر استارت‌آپ ‌ها به سمت استفاده از اتوماسیون بازاریابی و تمامی چیزهای فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌دهد، حرکت می‌کنند. گردش کاری بر پایه قانون که توانایی اداره حرکت از ابتدا تا فروش را داراست، جالب‌ترین چیزی است که در حال حاضر برای بازاریابان وجود دارد.

اما شما اساسا کار مشابهی را می ‌توانید از یک منظر تبلیغاتی انجام دهید. شما اینطور بایست به بازاریابی مجدد (Remarketing) فکر کنید.

در تبلیغات گوگل بازاریابی مجدد، بی‌نظیر است. شما تنها برای کلیک‌ ها پول خواهید داد، بنابراین زمانی که تبلیغات بازاریابی مجدد را به افرادی نشان می ‌دهید که پیش از این روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند، شما به طور معمول کلیک‌های زیادی را نخواهید داشت (اما شما این عمل را به طور رایگان در اختیار دارید.) این کار از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است؛ شما از تبلیغات به عنوان یک یادآور تکرار شونده برای کسانی که پیش از این با شما آشنایی دارند استفاده می‌کنید تا قدم ‌های بیشتری را به سوی شما بردارند.

حتی وقتی بازدید کنندگان همیشگی وب‌سایت شما وقتی با کمک منشن های اجتماعی وارد سایت شما می‌شوند، نسبت به زمانی که کانال های همیشگی وارد سایت می‌شوندُ احتمال بیشتری برای ثبت سفارش وجود دارد.

اولین تلاش شما در Google AdWords بایست تنظیم بازاریابی مجدد باشد. پس از فعال‌سازی بازاریابی مجدد در Google Analytics، به صورت پیش‌فرض گزینه All User برای مخاطبان شما فعال است که به دنبال تمامی افرادی که خواهان مشاهده وب‌سایت شما هستند خواهد رفت. اگر ترافیک وبسایت شما محدود است، مثلا آن را کمتر از ۲۵۰۰ بازدید در ماه در نظر بگیریم، گزینه All User برای شما مناسب است. اما برای سایت های محبوب شما بایستی به دنبال بخش های مختلفی در وب‌سایت خود باشید. برای مثال:

  • صفحه قیمت مشاهده شده
  • صفحه تماس مشاهده شده
  • بررسی ‌های انجام شده
  • وایت پیپرهای دانلود شده

ساده‌ترین راه برای تنظیم مخاطبان در ابتدا، قرار دادن آن بر پایه URL مقصد است؛ اگر افراد روی صفحه تشکر اقدام می‌کنند، این کار بسیار ساده است. این مخاطبان را طوری تنظیم کنید که برگه‌ای را مشاهده نمایند که شامل قیمت، تشکر و … باشد.

مدیریت تبلیغات گوگل

چطور می‌توانم هزینه و رشد تبلیغات گوگل را مدیریت کنم؟

اگر شما در یک صنعت پر رقابت حضور دارید، ممکن است شاهد قیمت ‌های مسخره‌ای برای هر کلیک در تبلیغات گوگل باشید. اگر ترافیک PPC شما با ۱ درصد تبدیل می‌گردد و CPA‌ (مبلغ هر اکتساب) شما ۲۵ دلار است، متاسفم که به شما بگویم که پرداخت ۵ دلار بابت هر کلیک نیز کار نمی‌کند.

همواره از نرخ تبدیل برای کمپین ‌های خود آگاه باشید و اینکه هر کلیک برای شما چقدر هزینه خواهد داشت. این دو، معیارهایی هستند که همه آن چیزی را که به آن نیاز دارید به شما خواهند گفت. من از این روش پیش از این برای پژوهش کلمه کلیدی حمایت کرده‌ام، اما حالا بیشتر آن را باز خواهم کرد و در مورد آنکه چطور می ‌تواند بهترین استفاده را برای استارت‌آپ شما داشته باشد صحبت می‌کنم.

ابتدا با این قضیه شروع می‌کنیم که مطمئن گردید که اکانت ادوردز خود را به Google Analytichs و Search Console متصل کرده‌اید. این به شما نشان خواهد داد که در کجا قرار دارید و چه مقدار از ترافیک خود را از جستجوهای طبیعی کسب می‌کنید. به دنبال کلماتی باشید که در حال حاضر رنک نزدیک به جستجوهای ارگانیک در آن ‌ها نگرفته‌اید، و آن‌ ها را به کمپین ‌های Adwords خود بیفزایید. اگر بودجه محدودی دارید، از AdWords برای پوشش شکاف در بخشی که در حال از دست دادن ترافیک طبیعی هستید استفاده نمایید که حرکت هوشمندانه‌ای در استفاده از پول می‌باشد.

اگر کار را از ابتدا شروع می‌کنید، لیستی از کلماتی که قصد گرفتن رنک طبیعی در آن ‌ها را داشته‌اید تهیه کنید و آن‌ ها را در کمپین خود قرار دهید. با بودجه‌ی کم کار خود را آغاز کنید و به آرامی آن را زیاد کنید تا شروع به نتیجه گرفتن نمایید. کلمات کلیدی شما بایست بازه‌ی وسیعی را پوشش دهند تا با بازه بزرگتری از جستجوها نمایش داده شوند و شما این واژه ها را را درون بخش Search Terms گوگل ادوردز می‌بینید.

توجه به عبارت‌ ها و جستجوهای طولانی که افراد استفاده می‌کنند، حس بهتری به شما در استفاده از کلمات کلیدی خواهد داد. با افزایش آرام کلمات کلیدی و عدم تلاش برای افزایش کلیک‌ ها به صورت سریع، شما در خواهید یافت که هر کلمه کلیدی تقریبا چقدر برای شما هزینه خواهد داشت تا به مکان بالای تبلیغات بروید. مجددا تاکید می‌کنم، این چیزهایی است که شما بایست به آنها بنگرید:

  • گوگل ادوردز را به Search Console و Google Analytics متصل نمایید.
  • به دنبال جستجوهایی با رنک طبیعی پایین باشید.
  • مقدار بازخورد پایین بوده است؟ از لیست کلمات کلیدی که در نقشه محتوای خود دارید استفاده کنید و یا کلمات کلیدی که فکر می‌کنید توانایی توصیف کسب و کار شما را دارند، استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی گسترده‌تری را انتخاب کنید. (این بدان معنی است که شما بدون پیرایش آن ‌ها را بکار می ‌برید. phrase match keywords در بین علامت نقل قول قرار خواهند گرفت و exact match در براکت جای می‌گیرند.)
  • از مزایده ‌های بسیار پایین استفاده کنید، و به آرامی آن‌ها را بالا برید تا در رتبه ۴ تا ۶ تبلیغات قرار گیرید و بازدیدکننده جذب کنید.
  • بخش واژه‌ های جستجو را در search terms ببینید تا متوجه شوید که کاربران دقیقا از چه جستجوهایی استفاده می‌کنند.
  • میانگین نرخ تبدل شما برای تمام ترافیک چیست؟ CPA هدف شما چقدر است؟ از این دو برای تصمیم‌گیری در مورد آنکه کدام کلمه کلمات کلیدی را بایست در ابتدا دنبال کنید، استفاده نمایید. (مثال: ۲ درصد تبدیل و ۲۰۰ دلار هزینه هر اکتساب به این معنی است که ما می ‌توانیم کلماتی را هدف قرار دهیم که یک تبلیغ در بین سه تبلیغ بالا تا ۴ دلار در هر کلیک هزینه خواهد داشت.)

یافتن فرد درست برای مدیریت کمپین‌ های تبلیغات گوگل شما، تنظیم بازاریابی مجدد و نگاه دقیق و عمیق به کلمات کلیدی و اینکه چقدر برای شما هزینه خواهد داشت، هزینه بر خواهد بود اما شما را در یک مسیر صحیح قرار می دهد.

بعد از مشاهده موفقیت در تبلیغات ادوردز چه کنیم؟

اگر موفقیتی را در این زمینه تجربه کردید، برای صرف هزینه  بیشتر بر روی PPC و رسانه های اجتماعی شک نکنید. شما به سرعت با استفاده از ترافیک‌های پولی می‌توانید رشد کنید. همانطور که رشد می‌کنید، مدیریت رسانه‌های پولی شما بایست شبیه یک منحنی زنگی باشد.

با تبلیغات کم هزینه آغاز کنید. بعد از مشاهده موفقیت کمپین های تبلیغاتی خود، هزینه را بالا ببرید. برای مدیریت تبلیغات گوگل می‌توانید از فریلنسرها یا شرکت های تبلیغات در گوگل ادوردز کمک بگیرید. در صورت همکاری با جی ادز، کارشناسان ادوردز ما برای شتاب دادن به رشد شما، هر روز برای بهبود کمپین های تبلیغاتی تان زمان صرف می‌کنند.

استفاده از یک آژانس تبلیغات ادوردز برای مدیریت کمپین ‌های شما می‌تواند بهره وری تبلیغات شما را بالا ببرد. همچنین شما می‌توانید مدیریت کمپین را خودتان در دست بگیرید و از آژانس تبلیغاتی به عنوان نقش استراتژیک استفاده نمایید، که باعث حرکت و تفکر شما گردند. آژانس ‌ها می‌توانند در مدیریت کمپین شما بسیار موفق باشند، بخصوص اگر شما دارای شخصی درون شرکت باشید که بتواند با آن‌ ها صحبت کند و درک کند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

داشتن یک فرد در درون شرکت برای ایجاد استراتژی به صورت متوالی و ارتباط با آژانس می‌تواند مفید باشد.

این کار را به سرعت آغاز نمایید. بازاریابی مجدد گوگل را فعال کنید و دوباره به سراغ افراد بروید و به آن ‌ها یادآوری کنید که در آنجا حضور دارید.

از تبلیغ به عنوان یک راه برای شتاب رشد خود استفاده نمایید، نه راهی برای نجات کسب و کارتان و نه برای بهبود یک محصول. شما چند قدم با اقدامی فاصله دارید که می‌ تواند مسیر کسب و کار شما را تغییر دهد. برای شروع تبلیغات ادوردز با ما تماس بگیرید.


منبع : جی ادز