سال هاست که گوگل ادوردز تلاش می کند بیشتر اعلانات بزرگ خود را در بهار هر سال معرفی نماید. آن ها معمولا تغییرات خود را حول و حوش دستگاه های موبایلی انجام می دهند. به عنوان مثال در سال 2013، اعلان کمپین های بهبود یافته منتشر شد و در اختیار افراد قرار گرفت که در آن گوگل تلاش کرده بود سرمایه گذاری در کمپین تبلیغاتی را در موبایل و دسکتاپ ساده تر کند.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید . . .

از آن زمان به بعد، قابلیت ها و انواع مختلفی از تبلیغات موبایلی در اختیار افراد قرار گرفته است و امسال نیز با سایر سال ها تفاوتی نخواهد داشت. شرکت گوگل هنوز هم بر روی موبایل و دستگاه های موبایلی تاکید دارد. این موضوع بدین معناست که  صفحه نتایج موتورهای جستجو به نفع موبایل و دستگاه های موبایلی در حال تغییر است. البته، تبلیغات گوگل نیز باید بتوانند خود را با موبایل و دستگاه های موبایلی هماهنگ و منطبق سازند و  گوگل نیز اعلام کرده است که تغییرات تازه و جذابی در گوگل ادوردز ایجاد خواهد کرد. این تغییرات چند ماه بعد اعمال می شود و بازاریابان PPC باید مسائلی را در مورد این تغییرات بدانند.

من دیروز در اجلاس عملکرد گوگل شرکت داشتم و توانستم دید خوبی در مورد قابلیت ها و فرمت های جدیدی که قرار است در تبلیغات گوگل ایجاد شود به دست آورم. در ادامه همه مواردی که باید در مورد این تغییرات بزرگ بدانید را بیان می کنیم.

1- تبلیغات جستجوی محلی در گوگل مپ متحول می شود

گوگل در اعلانی بیان کرده بود که نقشه گوگل بخشی از شبکه جستجو (Search Network) خواهد بود. آن ها بر این موضوع تاکید داشتند که بعد از اعمال این تغییر، تبلیغات بیشتری در پلتفرم گوگل مپ نمایش داده خواهد شد. بله این موضوع کاملا درست است. گوگل در حال حاضر از قابلیتی رونمایی کرده است که آن را نسل بعدی تبلیغات جستجوی محلی می نامد. این تبلیغ جدید در داخل گوگل مپ و نیز سرتاسر Google.com نشان داده خواهد شد. (در خود اپلیکیشن و نیز نسخه های دسکتاپی و موبایلی سایت) در تبلیغ جدید، لوگوی برند و پیشنهادات آن به طور مستقیم در سطح نقشه نشان داده می شود.

چرا تمرکز گوگل بر روی گوگل مپ بوده است؟

گوگل مپ در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و افراد بیش از 1.5 میلیارد موقعیت را بر اساس جستجوهای انجام شده در گوگل مورد بازدید قرار می دهند. همانطور که گوگل بیان کرده است، جستجوی مرتبط با موقعیت:

  • حدود یک سوم از جستجوهای موبایلی را به خود اختصاص داده است.
  • نسبت به سایر جستجوهای موبایل، در سال گذشته 50 درصد رشد سریع تری داشته است.
گوگل برای اینکه بتواند ترافیک آنلاین بیشتری از نقشه به سمت کسب و کارهای محلی جذب کند، بر روی فرمت های تبلیغاتی جدیدی همچون promotion pins در حال کار است.

این یک ادغام عالی است و به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد لوگو و پیشنهادات خود را به تبلیغ موجود اضافه کنند. با اینحال، هدف گیری تبلیغ در این مرحله کمی دشوارتر و پیچیده تر است. تبلیغات معمولا بر اساس کوئری ها نمایش داده می شود اما گوگل به سایر سیگنال های زمینه ای همچون سابقه مرور شخصی افراد، کاربران مشابه، زمان، علایق و رفتارهای کاربران نیز توجه می کند. این موضوع می تواند حجم وسیعی از فروشگاه های محلی را در اختیار کاربران قرار دهد.

2- تبلیغ متنی گسترش یافته با دو تیتر و کاراکترهای بیشتر

همانطور که می دانید گوگل تبلیغات کناری را از صفحه نتایج جستجوی دسکتاپی حذف کرده است. اینکار به خاطر ایجاد تجربه  یکپارچه و ادغام شده در سرتاسر دستگاه های موجود انجام شد. همچنین تبلیغات متنی نیز متحمل تغییرات قابل توجهی شدند. با آغاز تبلیغ متنی گسترش یافته جدید، تبلیغ کنندگان می توانند از دو تیتر استفاده کنند و فضای بیشتری برای نوشتن متن خود داشته باشند. آن ها به قادر هستند دو تیتر 30 کاراکتری داشته باشند. گوگل در بررسی های اولیه خود دریافته است که این تغییر به طور قابل توجهی نرخ کلیک را تا 25 درصد افزایش داده است.

ما در سایت خود به این نتیجه رسیدیم که اضافه کردن الحاقات یا سایر موارد اضافی به متن تبلیغات موبایلی می تواند نرخ کلیک را تا 12 درصد افزایش دهد. این موضوع نشان می دهد که تیتر دوبرابر می تواند نرخ کلیک بیشتری نیز در اختیار افراد قرار دهد.

گوگل بیان کرده است که سرتیتر طولانی تر علاوه بر کلیک های بیشتر، می تواند برای تبلیغ کنندگان مفید باشد و ترافیک هدفمندتری برایشان ایجاد نماید. این یک تغییر بزرگ است. با وجود فضای اندکی که در صفحه نمایش گوشی های هوشمند وجود داشت چنین تغییری در سرتیتر تبلیغات می تواند یک خبر خوب برای تبلیغ کنندگان باشد. علاوه بر این، گوگل تعداد کاراکترهای موجود در خط توضیح را نیز افزایش داده است. تبلیغ کنندگان قادر هستند یک خطر توضیح 80 کاراکتری را برای تبلیغ خود بنویسند و از این افزایش به نفع خود استفاده نمایند.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که URL نمایش داده شده حذف شده  است زیرا گوگل ادوردز تلاش می کند به طور خودکار آدرس دامنه را از URL نهایی استخراج نماید. تبلیغ کنندگان می توانند یک الی دو مسیر را به تبلیغ خود اضافه کنند تا URL نمایش داده شده را بهبود ببخشند. پس بهتر است همین امروز دست به کار شوید و از تبلیغات متنی گسترش یافته به نفع خود استفاده کنید و از این طریق خود را در میان رقبا متمایز سازید.

3- اندازه گیری بهتر نرخ تبدیل درون فروشگاهی

افراد بر روی تبلیغات گوگل ادوردز کلیک می کنند و همین امر باعث جذب ترافیک به کسب و کار محلی شما می شود. اما سوال اینجاست که این ترافیک دقیقا چقدر است؟ در حال حاضر ادوردز می تواند به بیشتر کسب و کارها کمک کند خلا موجود بین دنیای دیجیتال و فیزیکی را با اندازه گیری نرخ تبدیل درون فروشگاهی پر کنند. از لحاظ فنی این یک موضوع جدید نیست اما هنوز هم مساله بسیار مهمی است. به زودی نرخ تبدیل درون فروشگاهی به طور گسترده در دسترس کسب و کارهای مختلف خواهد بود. از آنجایی که بیش از 90 درصد فروش ها در داخل فروشگاه ها رخ می دهد این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بخش زیبا و جذاب این تغییر این است که گوگل به سادگی به سابقه موقعیت گوشی نگاه می کند تا بتواند  فردی که جستجویی انجام داده و بر روی تبلیغ شما کلیک کرده  و سپس به فروشگاه شما سر زده است را شناسایی نماید. به عنوان مثال گوگل بیان کرده است که Nissan UK توانسته است از طریق  تبلیغات خود 6 درصد از افراد را به سمت فروشگاه خود بکشاند و همین امر باعث افزایش 25 برابری در بازگشت سرمایه گذاری شده است.

4- تبلیغات جدید نمایشی واکنشگرا

خوب حالا باید خودتان را برای تبلیغات نمایشی واکنشگرا (Responsive Display Ads) آماده کنید. به زودی مجبور خواهید بود یک URL، تیتر، توضیح و تصویر را به گوگل بدهید تا خود ِ گوگل یک تبلیغ نمایشی واکنشگرا برایتان ایجاد کند. شما قادر خواهید بود تبلیغاتی را اجرا کنید که با محتوای سایت هماهنگ و منطبق است. این موضوع یک تغییر بسیار خوب است زیرا ایجاد تبلیغ برای فرمت های مختلف کار دشوار و البته خسته کننده ای است. گوگل این دشواری ها را به کمک تبلیغات نمایشی واکنشگرا حذف کرده است. به کمک این نوع تبلیغ، بهترین فرمت از آگهی شما بر اساس جایی که نمایش داده می شود انتخاب خواهد شد.

5- تغییر در مزایده دستگاه ها

در نهایت تغییراتی بر روی فرایند مزایده گوگل ادوردز ایجاد خواهد شد. در حال حاضر تبلیغ کنندگان، مزایده پایه ای برای دسکتاپ تنظیم می کنند و سپس مزایده موبایل را به عنوان مضروبی از مزایده پایه ایجاد می کنند. این قابلیت در کمپین های بهبود یافته معرفی شده بود. این موضوع در ماه های اینده تغییر خواهد کرد. شما می توانید مزایده موبایل، مزایده دسکتاپ و مزایده تبلت را به صورت جداگانه تنظیم کنید یا آن ها را به صورت وابسته به هم تعریف نمایید. این موضوع می تواند انعطاف پذیری بیشتری در اختیار تبلیغ کنندگان قرار دهد و دیدگاه اول موبایل (mobile-first) گوگل را تقویت کند.

نکته ای در مورد رابط به روز شده گوگل ادوردز

در اجلاس عملکرد گوگل، این شرکت از ظاهر اولیه رابط جدید گوگل ادوردز رونمایی کرد. این رابط قرار است در سال 2017 آغاز به کار کند.

همه ما در دنیای موبایلی زندگی می کنیم. بیش از 50 درصد از جستجوهای انجام شده در گوگل از طریق دستگاه های موبایلی است. به همین خاطر است که گوگل هر سال ابداعات جدیدی را در این حوزه فراهم می کند تا بتواند تجربه قانع کننده ای برای کاربران خود فراهم آورد و تبلیغ کنندگان را مطمئن سازد که می توانند به مشتریان خود دست یابند. به همین خاطر باید بتوانید فرمت های جدید تبلیغاتی را بشناسید و اطمینان حاصل کنید که جستجو کنندگان موبایلی بیشتری جذب می کنید و آن ها را به مشتری تبدیل می سازید.


منبع : جی ادز